Az egyes tpusok kztti mdostsok, vltozsok, legfbb jellegzetessgek
1956-1965

402-es tpus:
A Moszkvai Kisautk Gyrnak (MZMA) sikeres, sajt tervezs tpusa a Moszkvics 402-es, melyre szorosan pl a ksbbi 407 s 403-as tpus. Orrmotoros, htskerkhajts, ngyajts felpts jellemzi.

Ltezett 423-as kombi, 410-es sszkerkhajts knny terepjr, s ennek 411-es terepes kombi vltozatban is.


1956 tavaszn kerlt sorozatgyrtsba a korbbi Opel-alap 400/401-es szria levltsra. Magyarorszgra csak ksbb jttek az els pldnyok, lltlag az els vasti szlltmnyt az 1956. oktberi zavargsok idejn a hatr krnykn szthordtk a felkelk. Korszer, nhord karosszris, tetszets modell volt a 402-es. Jelentsen ntt a mrete az eldhz kpest, br tovbbra is 4 szemlyes maradt a forgalmiban, akrcsak a ksbbi tpusok egszen a 408-asig, ami mr 5 szemlyes lett. Kapott ft-szellztet-prtlant berendezst, ami akkoriban mg nem volt gyakori, valamint gyri csves rdit alapfelszerelsknt, ami szintn nagy luxus volt. A mr ksei 401-esekben is debtlt oldaltszelepelt 1223 ccm-es 35 LE-s, ehhez a kasznihoz sajnos elg lusta erforrs kerlt a motorhztet al, a szintn elavult 3 sebessges, nem teljesen szinkronizlt sebvltval.

A rgi szaksajtkban nagyon kifogsoltk az autk csapnival minsg fnyezst, valamint a mg kmletes hasznlattal is nagyon gyorsan kop szelepeit/szelepfszkeit s gumiabroncsait, mely utbbirt leginkbb a mr gyrilag is rosszul belltott els futm volt a bns. Nagy pozitvuma volt a strapabrsga, rossz tviszonyok kztt is j hasznlhatsga , valamint knny szerelhetsge a Moszkvicsnak.
Kerekei 15 collosak, MZMA logs krm dsztrcskkal.

Sebvltkarja a kormnyrdon van elhelyezve. Csak egyszn fnyezssel kszltek, aminek sznkdja ms szovjet autkhoz hasonlan a csomagtrfedl bels oldalra van ragasztva egy paprcetlin.
A terepjr vltozat a GAZ 69-es futmveit kapta meg egy sajtos 5 fokozat vltval, amiben a gyri Moszkvics vltt megtoldottk 2 rvidebb fokozattal, amibl az els egyttal a ngykerkhajtst is kapcsolta. A 423-as kombi erstett hts laprgkkal kszlt a nagyobb terhelhetsg vgett.
1958 kzepn grdlt le az utols 402-es a moszkvai futszalagrl, ami kzel a 95.000.-ik pldny volt.
Fbb tpusjegyek:
-Vzszintes krmbajszos htmaszk, kzpen krm gmbbel

-Vrscsillagos manyag bettes motorhztet dsz

-Babs krmozott lkhrtk ell-htul

-Hromrszes htslmpk

-Emblma 1.tpus (ezst-vrs, ezst httr)

-Dszcsk nlkli oldalnzet, a hts ajtkon magasan felnyl krmbetttel

-Moszkvics felirat a mszerfal tetejn

-Nyomgomb nlkli rdi

-Cskeretes els lsek

-Padlra tmaszkod gzpedl

407-es tpus:
1958 nyarn mutattk be a 402-es tpus tovbbfejlesztett vltozatt a sikeres Moszkvics 407-est.

Szmos apr kllemi vltozson, s egy lnyeges mszaki bevatkozson is tesett az j Moszkvics, ami nem ms, mint egy j tervezs fellszelepelt, alulvezrelt motor, a rgi, sok gonddal kszkd oldaltszelepelt helyett. Az j erforrs 1358 ccm-re hzott s a 35 LE helyett 45 LE-s lett, s javtottak az anyagminsgeken tbb-kevesebb sikerrel, a korbbi gyakori szelepbegsek miatt. gy a kziknyv mr "csak" 60-70 ezer km-enknt r el kzp-nagyjavtst.

Ekkortjt lehetett mr idehaza magnembereknek is autt venni, mert addig leginkbb csak az llami szervek, kzletek, vllalatok, hivatalok, krzeti orvosok jutottak gpkocsihoz. Innentl kezdve a Moszkvics a leggyakoribb autv vlt Magyarorszgon mind magnemberek, mind pedig a vllalatok, llami szervek kreiben. Szinte minden rgi kzelekedsi tmj fotn fellelhet egy 407-es, hol rendrkocsiknt, hol taxiknt, hol a TSZ elnk szolglati kocsijaknt. A Moszkvics robosztussga s strapabrsga miatt hamar elnyerte a "vidk autja" cmet, ahol akkoriban mg ritkasgszmba ment az aszfaltozott t, gy jl jtt a bakhtas fldutakon a szovjet gp magas ptse.

Az aut futmve, fke maradt a rgi, a klcsne, valamint a beltere viszont vltozott nmileg az eldtl. Megjelent az aut oldaln vgigfut jellegzetes ves dszcsk, s ezzel egytt a ktszn fnyezs is, de ugyangy megmaradt az egyszn is. ltalban a vilgos szn volt alul, s fell a stt, de fordtva is volt. A hts ajtk aljn lv krmdsz kisebb lett.


A fnyezs minsge klasszisokkal javult a 402-es gyakorta rcsks dukkjhoz kpest. A tpust folyamatosan fejlesztettk, 1960/61-ben egy nagyobb rncfelvarrson esett t, elvileg innentl 407/1-re vltozik a tpusszm, de a gyakorlatban maradt simn 407-es az sszes tpus elnevezse, nem volt jellemz a megklnbztets. A legszrevehetbb jts az els bajszos htmaszknak htrcsra cserlse, mszaki tartalomban pedig a 4 sebessges vlt bevezetse fontos.

Megmaradtak a feljebb bemutatott terepvltozatok 410N s 411N nven, a kombi 423N-knt, s ltrehoztak egy j tpust a 430-ast, ami egy zrt dobozos furgon-kombi volt.



Kzel 360 ezer 407-es kszlt 1963-ig, ennek krlbell egyharmadt exportltk a Szovjetunibl. Nyugaton sem vetettk meg, Belgiumban Scaldia nven mg dzel vltozat is kszlt.

Fbb tpusjegyek:
-1960/61-ig krmbajuszos htmaszk s babs lkhrtk

-1960/61 krnyki tmenet: htrcs s babs lkhrt

-1960/61-tl htrcs s babk nlkli sima lkhrt

-Emblma 2. tpus (vrs-zld-ezst)

-Az oldal dszlcben lv tpuszm emblma

-1960/61 eltti hromrszes htslmpa

-1960/61 utni ktrszes htslmpa

-j nyomgombos ktsvos csves rdi

-j cskeret nlkli els lsek, ktszn szvet-mbr krpitok

-1960/61 utni egyszerbb krmos motorhztet dsz

-Mszerfal Moszkvics felirat nlkl, marad a kill kzep kormny

-Fgg gzpedl, fk-kuplung mg padlbl kill

403-as tpus:
1963-ban kerlt a piacra a 407-est levlt 403-as Moszkvics. A Moszkvicsok nvekv tpusszmozsban ez az egy tpus a kakukktojs, nem tudni az okt, kr is logikt keresni benne. Ez mr egy tmeneti tpus volt a ksbbi nagy sikert aratott 408-asok fel, ami mr a tervezasztalon volt.

Mind kls, mind pedig mszaki tartalomban sok vltozs trtnt a kocsin. Lnyegben teljesen j els futmvet s fkrendszert kapott. A rgebbi excenteres als csapszeget is gmbfejes talpasra cserltk, az sszes lengkar, tengelycsonk, maga a hdtest, s annak a karosszrihoz val csatlakozsa is vltozott. Az els fkek is mdosultak, jfle fkmunkahengereket kapott, szintn teljesen j a ffkhenger, ami felkerlt a padl aljrl a tzfalra. A kuplung is hidraulikus lett a rgi mechanikus helyett. gy rengeteg alkatrsz nem kompatibilis a korbbi 407-essel, hanem mr az utd 408-as s 412-es szerkezetei mutatkoztak meg a 403-asban. Kivve a motort, az maradt a rgi, kis karbis.
Klsleg a legszembetnbb az j szlesebb els htrcs s oldals dszlecek. Lnyegben az egyszn fnyezsre trtek vissza, csupn a dszlc ltal hatrolt kis rszben volt msik szn.

Ennek a tpusnak terepes vltozata mr nem volt, csupn a megszokott kombi s furgon, amik 424 s 432 jellssel jttek ki.

A gmbly Moszkvics csald legrvidebb ideig gyrtott, de mgis legsikerltebb darabja a 403-as. Ugrdeszka volt a teljesen j kinzet, modernebb, szgletesebb Pininfarina kasznis fecskefarkas 408-as fel. 1965 jliusig tbb, mint 130 ezer 403-as kszlt.
Fbb tpusjegyek:
-j szles htrcs sarkain az indexekkel

-Visszapillant tkrk a srvdkn

-Fmhzas htslmpk s szgletesebb rendszmvilgts

-Emblma 3. tpus (vrs-ezst, vrs httrrel)

-Oldals dszlcen a tpusszm s a msodik szn

-j sllyesztett kzep kormny, az oldalkrpitok szvet helyett manyagos bevonattal, fgg pedlok

-Tzfalra felkerlt ffkhenger, mellette a kuplunghidraulika

Ez a lers csak tjkoztat jelleg, termszetesen rengeteg kis eltrs, tfeds volt a gyrts sorn.
|